Dieren

Uw dieren zijn in onze kliniek in goede handen!

Vaccinatie

Huisvesting en voeding zijn erg belangrijk om u konijn gezond te houden. Daarnaast adviseren wij als praktijk om uw konijn doormiddel van vaccinaties te beschermen tegen veelvoorkomende virale aandoeningen. Wij adviseren om te vaccineren tegen Myxomatose, Viraal Haemmorhagic Disease 1 (VHD 1) en VHD 2. VHD wordt ook wel RHD genoemd: Rabbit Haemorrhagic Disease. Hieronder ziet u het vaccinatieschema wat wij als praktijk adviseren.

Vaccinatie 4 weken leeftijd 6 weken leeftijd 10 weken leeftijd 1 jaar leeftijd 2 jaar leeftijd
Myxomatose X X X
VHD 1 X X X
VHD 2* X X X X

*VHD 2 mag gevaccineerd worden vanaf een leeftijd van 30 dagen, maar moet dan wel geboosterd worden na 6 weken. Vanaf 10 weken leeftijd is het dan niet meer nodig om te boosteren.

Myxomatose en VHD 1

Konijnen vaccineren wij in onze praktijk tegen Myxomatose en VHD 1 met Nobivac Myxo-RHD. Dit is een combinatievaccin wat vanaf 6 weken leeftijd gegeven mag worden en na een periode van 3 weken 1 jaar bescherming geeft. Ondanks dat dit vaccin beschermt voor 2 virussen is het maar één injectie die wij geven. U kunt iedere dag en op elk gewenst tijdstip een afspraak bij ons maken voor deze vaccinatie. Tijdens de afspraak wordt uw konijn gewogen, volledig onderzocht en krijgt u van ons een vaccinatieboekje mee. Het volledige onderzoek bestaat uit de volgende punten: gebitsinspectie, beoordelen van ogen en oren, luisteren naar hart en longen en onderzoeken van de buik. Tevens nemen we tijdens het consult de huisvesting en het voedingspatroon met u door. Voor meer informatie over de ziekte Myxomatose en VHD 1 kunt u kijken op de site onder het kopje ziekten?

VHD 2

Sinds december 2015 is voor het eerst in Nederland een variant van de dodelijke konijnenziekte VHD 1 gediagnosticeerd, namelijk VHD 2. VHD 2 is een variant van het VHD 1 virus en is in 2010 in Frankrijk voor het eerst gevonden. Sinds december 2015 heeft het VHD 2 virus zich verspreid door Nederland wat resulteerde in konijnensterfte in heel Nederland. Als kliniek adviseren wij om konijnen in te enten tegen VHD 2. Konijnen die jonger zijn dan 10 weken mogen vanaf 30 dagen worden geënt en dienen geboosterd te worden na 6 weken. Konijnen ouder dan 10 weken hoeven niet geboosterd te worden, eenmalige vaccinatie resulteert in een bescherming na 7 dagen van 12 maanden. Uitzondering hierop zijn konijnen die een verhoogd risico lopen op besmetting en in het najaar gevaccineerd worden. Bij deze konijnen herhalen we de vaccinatie in het voorjaar. In onze kliniek vaccineren we tegen VHD 2 met het vaccin Filavac K C+V. U kunt iedere dag en op elk gewenst tijdstip een afspraak bij ons maken voor deze vaccinatie.

Konijn – Dierenkliniek de Waalsprong

Dierenkliniek de Waalsprong